Pages

Wednesday, June 1, 2011

Malas Aku di tahap gabans....





Malas ku makin hari makin nek ke tahap gabans herm..(hari-hari aku malas) malas aku nie  malas pada yang satu iaitu malas study  hik3..padahal aku dah sem akhir tapi wat malas-malas ag apsala plak..(xtaw3) tapi aku suka baca blog org aku cerik some story yang make my self tertarik.Ah sebelum catat tajuk ini aku sampat baca 2 tajuk yang agak berguna herm..welldone hik3...

jom kita search apa meaning malas??

Apa Erti Malas? Inilah soalan yang malas kita mencari jawapannya maka malas ialah sikap kita. Di dalam .Adat.Istiadat. MALAS adalah musuh ketat  yang boleh membentuk sikap dalam diri kita agar segala pembaik pulih segala perjanjian pemulihan untuk menuju ke arah taubat nasuha terbeku dan rosak akan segala budi pekerti yang sopan santun berubah menjadi jahat yang tersembunyi dan akhirnya ia terdiri dari golongan munafik. Nauzubillah. Kita berlindung diri kita kepada Allah simpang jauh dari amalan kita. Di bawah ini adalah kata kunci agar menjadi pedoman kita adalah seperti berikut: 

  • Munafik – Aturan Laksanakan Amalan Syaitan =M.A.L.A.S مالس
  • Membuat Aturan Laksanakan Amalan Syaitan = M.A.L.A.S مالس
  • Membuat Amalan Laksanakan Aturan Syaitan = M.A.L.A.S مالس


Inilah tiga (3) jenis kata kunci sifat-sifat orang munafik yang perlu kita perangi di dalam diri kita agar ia tidak wujud pada peribadi tabiat atau perangai kita agar kita hidup selamat dunia dan akhirat.

Perangi Malas!!! Perangi Malas!!! Perangi Malas!!!


1.Pada mulanya kita malas membuat sesuatu yang di suruh oleh bapa atau ibu atau siapa juga yang menguasai atas kita. Bila di tanya kenapa tidak siap mengikut jadual kebiasaan sesuatu kerja. Maka si pemalas ini mulai berbohong dengan berbagai alasan. Mula dengan bohong kecil-kecilan lama kelamaan sudah menjadi tabiat biasa sampai dewasa maka lahirlah jenerasi munafik sebab berbohong itu adalah salah satu sifat orang-orang munafik.



2.Malas juga boleh menyebabkan sesuatu kerja tidak dapat di selesaikan mengikut jadual yang ditetapkan menyebabkan kerugian yang besar pada usahawan dan boleh menjadi muflis.


3.Malas juga adalah musuh utama kita sebab sifat ini adalah jalan kesesatan Iblis dan Syaitan Laknatullah . Mereka sememangnya berhasrat agar kita leka lalai dan malas agar hasutan mereka itu dapat menjerumuskan diri kita menderita di dunia dan di akhirat kekal abadi di dalam api neraka.


4.Kerjaya dan rancangan mempunyai hasrat yang tinggi untuk berjaya. Dengan adanya sifat malas bertindak dengan segera maka peluang yang hampir kita mencapainya diragut oleh mereka yang rajin berusaha mencapainya apabila peluang berada di hadapannya.


5.Allah swt tidak suka pada manusia yang malas bersolat, dan beramal ibadat yang wajib ke atas mereka, maka layak diri kita mendapat penderitaan sepanjang hayat kekal abadi sebab malas adalah penyebab utama menganiayai diri kita. Apa salahnya kita rajin berusaha di dunia yang hidup sementara dengan beramal ibadat bersungguh-sungguh menegakkan yang hak dan menjauhkan yang bathil  agar kita mendapat keredaannya. Inilah anak kunci kejayaan kita untuk mendapat rahmat-rahmat dan kasih sayang Allah terhadap diri kita sebagai hambanya. Demi untuk mengesakan Allah swt

Dengan pedoman lima perkara ini sebagai contoh tauladan pada diri kita agar menjadi insan atau manusia yang berguna sebagai hamba Allah sebut sebagai  Abdullah.

0 ulasan:

Post a Comment

Thank You ALLAH...